Ahojky všichni!
Začátek nového akademického roku (školní rok na vysoké škole) je tady a já Vám slíbila, že pokud zvládnu první rok (2 semestry), tak Vám napíšu co a jak se za ten rok dělo.
Nejspíš bych měla začít tím, že vysoká škola je naprosto jiná než jsem si představovala, ale to už jsem nakousla v článku zde (pokud jste nečetli, tak to hned napravte!).
V prvním semestru jsem byla ještě dost vyděšená, ztrácela jsem se v číslech (učebny, osobní čísla, časy, datumy,..), celkově jsem kašlala na učení, nic jsem nečetla, vždy když jsem měla chvíli vlno, tak jsem vypadla do parku na Špilberk, kde jsem se jen tak procházela podzimní krajinou nebo si na lavičce četla nějakou knížku, která se školou neměla vůbec nic společného. Já vím! Nejhorší věc, kterou jsem mohla udělat!!
Když se přiblížil první zkouškový termín, byla jsem naprosto v háji (bylo 2. 1. 2018), jelikož jsem o vánočních svátcích byla u babičky a tam jsem se opravdu nestihla naučit ani slovo! Velmi rychle jsem tak pochopila, že na známky bohužel hrát nemůžu a se svými chabými vědomostmi budu ráda, když zvládnu prolézt do dalšího semestru.
Každopádně zkouškové období jsem nějak přežila a celý proces mě čekal na novo, tentokrát jsem ale úplně přehodnotila situaci a to už od zapisování rozvrhu plného kolizí (kolize znamená, že se vám 2 různé semináře nebo přednášky časově kryjí) až po zkouškové období. Uvědomila jsem si, že vysoká opravdu není žádná procházka růžovým sadem a že si opravdu nemůžu jen tak užívat každého volna.
I když se za to teď velmi stydím (doufám, že si tento článek někdo přečte a poučí se z mých chyb), musím se přiznat, že místní fakultní knihovnu jsem poprvé navštívila až první týden 2. semestru a to vlastně jen proto, že jsme dostali za úkol si půjčit nějakou knihu a vypracovat pomocí jí domácí úkol.
(Musím se přiznat, že mi bylo vážně dost trapně, když jsem na začátku druhého semestru došla do knihovny s tím, že tam nejsem registrovaná, nevím co kde je a nevím, jak se dá něco půjčit. Rozhodně tuhle situaci nepodceňujte a hned první týden dokud je celkem klid zajděte do knihovny provést registraci!!)
Musím uznat, že první 3 týdny 2. semestru byly pro mě opravdu boj o nervy. Stále jsem řešila problémy s kolizemi a jednu chvíli to dokonce vypadalo, že si snad jeden předmět budu muset odhlásit a absolvovat ho až v dalším jarním semestru (4. semestr), ale nakonec jsem vše dokázala nějak obhájit a přeházet tak, že jsem měla rozvrh nehorázně rozházený, ale byla jsem spokojená, že mám všechny předměty.
Z celkového vyčerpání, kdy máte v průběhu dne klidně i 4h volno (ne v kuse, ale rozházené mezi různé hodiny) jsem byla ráda, když jsem vypadla někam do přírody, kde jsem byla chvíli sama (nemohla jsem lidi už ani vidět, potřebovala jsem načerpat energii, která mi tak strašně moc chyběla) a na nic jsem nemyslela, hlavně ne na školu a povinnosti. Nakonec to dopadlo tak, že jsem na povinnosti do školy až tak moc kašlala, že jsem vše doháněla na poslední chvíli a myslela jsem, že z toho zblázním - čtení knih, kterým vůbec nerozumíte a máte z nich napsat referát na nejméně 5 normostran bych opravdu zakázala, ale bohužel, je to v každém druhém předmětu.
Každopádně 13 týdnů jarního semestru jsem ve zdraví zvládla dokončit i s nepovinnými předměty. (zjistila jsem, že je to super odreagování a tak jsem se rozhodla zapisovat si nepovinné předměty každý semestr, abych z té školy co nejvíc vytěžila) Bohužel se mi v jednom předmětu nepovedlo uspět a jelikož vím, že bych to nedala ani další rok, protože to bylo opravdu nad moje síly, rozhodla jsem se předmět neopakovat a radši přistoupit na jinou alternativu (nedala jsem předmět s anglickou gramatikou, jelikož to byla obtížnost asi o 2 úrovně nad moje chápání a dosavadní vzdělání, tudíž se od letošního roku učím ruštinu).
Celkově, kdybych měla shrnout uplynulý rok, tak bych řekla asi to, že nejsem spokojená se svými studijními výsledky, ale vím, že nic moc víc s tím nenadělám (opravdu obdivuji ty, kteří dojíždějí a zvládají se učit, jelikož já momentálně vstávám každý den 4:50, chodím spát okolo 23:00, jsem totálně nevyspalá, ale povinnosti do školy - úkoly, zvládám jen tak tak, tudíž se opravdu nestíhám učit).
Studijní oddělení vám ve více jak většině případů neporadí, protože tam věčně ten koho potřebujete není a nebo neví odpověď na vaši otázku.
Je opravdu dobré chodit na přednášky, protože seminární skupiny jsou většinou zaměřené na prohlubování nebo procvičování poznatků, které získáte právě na přednáškách, tudíž učivo lépe pochopíte a pak se nemusíte tolik učit a dohledávat informace.
Úkoly je určitě lepší plnit v průběhu studia a je fajn si nějakou tu knihu s doporučené literatury přečíst.
Pokud sháníte nějakou brigádu/zábavu mezi přednášky, pak doporučuji najít si něco v oboru. (já osobně učím kroužky a dostávám potvrzení o praxi - zabité 2 mouchy jednou ranou)
Prostě a jednoduše to není snadné, ale žiji. Každá změna v životě sebou něco nese a tak vím, že když se prokoušete tím počátečním stresem a pocitem bezmoci, tak se dříve či později dostaví nějaký (snad dobrý) výsledek.
vaše Lenka ♥
PS: Pokud máte jakékoliv otázky nebojte se mě kontaktovat (nejlépe na mém facebookovém profilu).
Stránky
▼
9/23/2018
Pan Podzim
Pan Podzim
🍁🍂🍃🎨
🍁🍂🍃🎨
Pan Podzim je velký malíř,
barvy ho nestojí ani halíř.
A tak během chviličky,
nabarví nám větvičky.
nabarví nám větvičky.
9/05/2018
Informace pro začínající lektory (nejen keramického) zájmového kroužku
Ahojky všichni!
Jelikož už učím nějaký ten pátek kroužek keramiky pro děti, došla jsem už na pár způsobů jak co dělat a čemu se vyvarovat. No a jelikož si už nepřipadám jako naprostý nováček, rozhodla jsem se, že se s vámi o své poznatky podělím.
Před tím, než začnu popisovat jak by hodiny měly od začátku probíhat, bude asi nejlepší zmínit, že pokud se rozhodnete učit jakýkoliv zájmový kroužek, měli byste si být jistí svým rozhodnutím. Jakmile se jednou rozhodnete učit, musíte mít vřelý vztah k dětem i k vyučovanému kroužku. Kroužky slouží dětem hlavně k odreagování. Děti si kroužky platí a chodí do nich, protože je to baví, takže rozhodně nebudou chtít paní učitelku/ pana učitele, který se k nim bude chovat chladně či neslušně. Kroužek (a VY!) je tu pro děti ne pro Vaše blaho, takže vězte, že finanční odměna, není nijak zvlášť vysoká a pokud máte děti opravdu rádi, stejně celá padne na dárky pro ně.
(A taky bych Vás moc ráda upozornila na to, abyste si pořádně vybírali, pro jakou organizaci budete učit/lektorovat. Pokud máte nějaké známé, kteří již mají nějaké zkušenosti, tak se jich rozhodně zeptejte na radu.)
No a po tomto prvotním upozornění můžeme jít k jádru článku...
Nejprve bychom měli začít od úplného počátku, tudíž první hodinu a seznámení se s dětmi.
Na první hodinu se samozřejmě musíte připravit nejlépe, jelikož se uvidíte s dětmi i rodiči poprvé, musíte zaujmout a nevystupovat moc ustrašeně.
Na první hodinu si určitě nezapomeňte připravit všechny potřebné dokumenty 📁 (docházkový list, přihlášky, potvrzení o platbě pro případ, že by vám rodiče chtěli platit za kroužek, případně další listiny), potřebné informace pro rodiče (viz níže), nějaké krátké povídání o sobě a něco pro děti (sladkosti nebo nějakou maličkost - já jim dávala ručně vyrobené keramické knoflíky pro štěstí).
Na začátku každé hodiny je důležité si zapsat docházku 📝. Každou hodinu si poctivě zapiště, jaké je datum, které děti chybí a co v té hodině budete dělat (může se vám to později hodit).
Vždy děti pěkně uvítejte (kupříkladu úvodní básničkou jako používám já), vysvětlete jim, co je dnes čeká a pokuste se je nějak vhodně motivovat k práci. (Práce je má bavit, naplňovat,... v žádném případě nudit, iritovat)
Hodinu si vždy pořádně dopředu rozvrhněte. Je důležité, abyste vypadali jistě a sebevědomě, protože pokud budete čarovat z vody, nebude se to líbit dětem ani rodičům.
V keramickém kroužku je třeba rozvrhnout si čas⌚ tak, aby děti na začátku hodiny stihly nabarvit své výrobky, poté si vyrobily nějaký nový výrobek a ke konci hodiny nabarvené usušené výrobky (pokud je třeba) zkompletovaly (např.: navlečení korálků na gumičku, přilepení některých upadaných částí či ozdob tavnou pistolí, atd.).
Rozhodně nezapomínejte na různé svátky (Velikonoce🐰, Vánoce🌲, Den matek🌹, atd.), které si (zvláště ve tvořivých kroužcích) dobře poznamenejte. Musíte totiž myslet na to, že se na tyto svátky musíte připravovat dopředu (já s dětmi v keramice připravovala dáreček na Den matek i 4 týdny dopředu, kvůli výpalu a následné kompletaci), tudíž je lepší, když si uděláte ten čas a naplánujete si hodiny třeba i měsíc dopředu.
Určitě nezapomínejte také odměňovat děti (nemyslím tím, že jim každou hodinu budete nosit sladkosti, to rozhodně ne!!). Důležité je, je pořád chválit i když se jim zrovna nedaří a neustále je motivovat! K Vánocům či jiným mimořádným událostem dětem připravte nějaké malé upomínkové dárečky (není to podplácení dětí, ale láska k nim). (Na Vánoce jsem dětem dávala malé baňky s jejich jmény, v průběhu roku jsem jim donesla napečené buchty🍰 - nerada dětem dávám sladkosti🍭🍬, atd.)
Vězte, že čím lépe se k dětem budete chovat, tím víc Vám to oplatí. Já osobně měla v kroužku chlapečka, který první dvě hodiny stagnovat, nechtěl pracovat a říkal, že ho keramika nebaví, avšak rychle změnil názor a nakonec vždy soutěžil o to, aby byl v kroužku první, mohl rychle začít pracovat (rád si potrpěl na detaily a proto pracoval ze všech nejdéle) a povědět mi, co je u něj nového.
Když se k dětem budete chovat hezky, určitě Vás zahřeje u 💙jejich přístup k Vám. Na konci kroužku z Vás budou nerozluční kamarádi💑👫 a určitě se budete divit, kolik věcí si od Vás vezmou, které v nich zůstanou. Jste jejich vzorem, tak na to rozhodně nezapomínejte!!
Snažila jsem se článek napsat tak, aby obsáhl co nejvíce důležitých informací, ale je mi jasné, že jsem určitě na něco zapomněla a článek může být pro některé složitější na pochopení, proto určitě neváhejte a pokud máte nějaké otázky tak piště 😉
vaše Lenka 💙
Jelikož už učím nějaký ten pátek kroužek keramiky pro děti, došla jsem už na pár způsobů jak co dělat a čemu se vyvarovat. No a jelikož si už nepřipadám jako naprostý nováček, rozhodla jsem se, že se s vámi o své poznatky podělím.
Před tím, než začnu popisovat jak by hodiny měly od začátku probíhat, bude asi nejlepší zmínit, že pokud se rozhodnete učit jakýkoliv zájmový kroužek, měli byste si být jistí svým rozhodnutím. Jakmile se jednou rozhodnete učit, musíte mít vřelý vztah k dětem i k vyučovanému kroužku. Kroužky slouží dětem hlavně k odreagování. Děti si kroužky platí a chodí do nich, protože je to baví, takže rozhodně nebudou chtít paní učitelku/ pana učitele, který se k nim bude chovat chladně či neslušně. Kroužek (a VY!) je tu pro děti ne pro Vaše blaho, takže vězte, že finanční odměna, není nijak zvlášť vysoká a pokud máte děti opravdu rádi, stejně celá padne na dárky pro ně.
(A taky bych Vás moc ráda upozornila na to, abyste si pořádně vybírali, pro jakou organizaci budete učit/lektorovat. Pokud máte nějaké známé, kteří již mají nějaké zkušenosti, tak se jich rozhodně zeptejte na radu.)
No a po tomto prvotním upozornění můžeme jít k jádru článku...
Nejprve bychom měli začít od úplného počátku, tudíž první hodinu a seznámení se s dětmi.
Na první hodinu se samozřejmě musíte připravit nejlépe, jelikož se uvidíte s dětmi i rodiči poprvé, musíte zaujmout a nevystupovat moc ustrašeně.
Na první hodinu si určitě nezapomeňte připravit všechny potřebné dokumenty 📁 (docházkový list, přihlášky, potvrzení o platbě pro případ, že by vám rodiče chtěli platit za kroužek, případně další listiny), potřebné informace pro rodiče (viz níže), nějaké krátké povídání o sobě a něco pro děti (sladkosti nebo nějakou maličkost - já jim dávala ručně vyrobené keramické knoflíky pro štěstí).
Na začátku každé hodiny je důležité si zapsat docházku 📝. Každou hodinu si poctivě zapiště, jaké je datum, které děti chybí a co v té hodině budete dělat (může se vám to později hodit).
Vždy děti pěkně uvítejte (kupříkladu úvodní básničkou jako používám já), vysvětlete jim, co je dnes čeká a pokuste se je nějak vhodně motivovat k práci. (Práce je má bavit, naplňovat,... v žádném případě nudit, iritovat)
Hodinu si vždy pořádně dopředu rozvrhněte. Je důležité, abyste vypadali jistě a sebevědomě, protože pokud budete čarovat z vody, nebude se to líbit dětem ani rodičům.
V keramickém kroužku je třeba rozvrhnout si čas⌚ tak, aby děti na začátku hodiny stihly nabarvit své výrobky, poté si vyrobily nějaký nový výrobek a ke konci hodiny nabarvené usušené výrobky (pokud je třeba) zkompletovaly (např.: navlečení korálků na gumičku, přilepení některých upadaných částí či ozdob tavnou pistolí, atd.).
Rozhodně nezapomínejte na různé svátky (Velikonoce🐰, Vánoce🌲, Den matek🌹, atd.), které si (zvláště ve tvořivých kroužcích) dobře poznamenejte. Musíte totiž myslet na to, že se na tyto svátky musíte připravovat dopředu (já s dětmi v keramice připravovala dáreček na Den matek i 4 týdny dopředu, kvůli výpalu a následné kompletaci), tudíž je lepší, když si uděláte ten čas a naplánujete si hodiny třeba i měsíc dopředu.
Určitě nezapomínejte také odměňovat děti (nemyslím tím, že jim každou hodinu budete nosit sladkosti, to rozhodně ne!!). Důležité je, je pořád chválit i když se jim zrovna nedaří a neustále je motivovat! K Vánocům či jiným mimořádným událostem dětem připravte nějaké malé upomínkové dárečky (není to podplácení dětí, ale láska k nim). (Na Vánoce jsem dětem dávala malé baňky s jejich jmény, v průběhu roku jsem jim donesla napečené buchty🍰 - nerada dětem dávám sladkosti🍭🍬, atd.)
Vězte, že čím lépe se k dětem budete chovat, tím víc Vám to oplatí. Já osobně měla v kroužku chlapečka, který první dvě hodiny stagnovat, nechtěl pracovat a říkal, že ho keramika nebaví, avšak rychle změnil názor a nakonec vždy soutěžil o to, aby byl v kroužku první, mohl rychle začít pracovat (rád si potrpěl na detaily a proto pracoval ze všech nejdéle) a povědět mi, co je u něj nového.
Když se k dětem budete chovat hezky, určitě Vás zahřeje u 💙jejich přístup k Vám. Na konci kroužku z Vás budou nerozluční kamarádi💑👫 a určitě se budete divit, kolik věcí si od Vás vezmou, které v nich zůstanou. Jste jejich vzorem, tak na to rozhodně nezapomínejte!!
Snažila jsem se článek napsat tak, aby obsáhl co nejvíce důležitých informací, ale je mi jasné, že jsem určitě na něco zapomněla a článek může být pro některé složitější na pochopení, proto určitě neváhejte a pokud máte nějaké otázky tak piště 😉
vaše Lenka 💙
9/03/2018
Prvňáček
Prvňáček
💼📚🏫☝
Chtěl bych jednou všechno mít,
vždycky ve všem první být.
Chci být velký za pár dnů,
chci dosáhnout všech svých snů.
Chci aby mě měli všichni rádi,
aby se smutní mým vtipům smáli.
Zatím jen jedna věc se splní,
po prázdninách jdu do třídy první!