Stránky

10/25/2020

TO versus TO - Inkluze X Integrace

 Ahojky všichni!


Už nějaký ten rok se naše společnost dělí na tábory pro a proti inkluzivnímu vzdělávání, avšak většina lidí ani neví, co to vlastně znamená.

Dnes jsem se proto zaměřila na 2 pojmy, které se vztahují k tomuto tématu a dost je zaměňujeme.

Pojďme si ukázat, proč inkluze a integrace není synonymem, v čem se vlastně liší?



Integrace

  • Začneme tím, co bylo historicky první. Integrace se pojí někdy k 80. létům 20. století.
  • Integrace se volně dá přeložit jako znovuzačlenění. Jde tedy o to, že dítě začleníme do nějakého kolektivu.
  • Problémem této myšlenky je však to, že se zabývá hlavně jen tím začleněním žáka do kolektivu, ale o další věci se již nestará. Žák tedy ve výsledku mívá velká trápení, protože je na něm samotném, aby se kolektivu přizpůsobil.
  • Ve zkratce by se dalo říct, že chceme po žákovi aby za nějaké pomoci vyšplhal na určitou laťku.


Inkluze

  • Pojem inkluze přišel na mysl někdy v 90. letech 20. století.
  • Někdo tvrdí, že se jedná o tzv. "vylepšení" integrace.
  • Inkluze jako taková spočívá v bezprostředním akceptování žáka takového jaký je, jeho speciálních potřeb. Jedná se o nejvyšší stupeň přístupu k žákům s SVP (speciální vzdělávací potřeby). 
  • Při inkluzivním vzdělávání se má realizovat princip spravedlivých vzdělávacích příležitostí.
  • Na rozdíl od integrace se v inkluzivním edukačním procesu nepřizpůsobuje žák prostředí, ale naopak prostředí žákovi.
  • Ve zkratce by se tedy dalo říct, že žákovi neukážeme žádnou laťku, protože nechceme, aby na ni šplhal.



Já vím, že jsem to vzala dost ve zkratce, ale není jednoduché tyto dva pojmy od sebe moc odtrhávat.

Pokud by někoho toto téma zajímalo a chtě by se do hloubku ponořit do studování tohoto tématu, tak mám ještě pár posledních informací:

Vše ve škole se řídí hlavním zákonem (tzv. "školský zákon") č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním vyšším odborném a jiném vzdělávání. (Vzdělávání žáků se SVP se zabývá §16)

V roce 2015 přišel v platnost zákon č. 82/2005 Sb., který pozměňuje znění původního školského zákonu a v něm se uvádí, že s "okamžitou platností" (tím se myslí od následujícího šk. roku) musí základní školy přijmout dítě s postižením do běžné ZŠ. (Spádová škola žáka nemůže odmítnout)

Vyhláška č. 27/2016 Sb. (v pozdější úpravě 270/2017 Sb.) se zbývá přímo vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků.


To bude pro dnešní složité téma vše. Doufám, že Vám, alespoň trošku pomohlo 😉.


Vaše Lenka 💙

Žádné komentáře:

Okomentovat