Stránky

8/18/2024

Sebehodnocení žáka v hodině - tabulka

 Ahojky všichni!

Se tam se stane, že máte ve třídě žáka, který vyrušuje, dělá co nemá, celkově narušuje chod hodiny atd.

I já narazila na takové žáky. Problém byl v tom, že po celkové analýze třídy (v třídnické hodině jsme dělali dotazníkové šetření) se zjistilo, že žákům samotným chování těchto žáků vadí a celkově začali žáci reagovat dosti podrážděně na jakýkoliv projev těchto žáků, ačkoliv jim bylo několikrát sděleno, že je nejlepší na ně nereagovat.

Problém byl v tom, že jeden z žáků si nebyl ani schopný uvědomit svoji vlastní chybu. Pokud byl přistižen při něčem, za co byl pokárán, vždy jsem se dozvěděla výmluvu "ale oni...", nikdy to nebylo "já", ačkoliv šlo opravdu o problém pouze daného žáka. 

Nakonec jsem byla nucena přistoupit k veřejnému hodnocení žáka. Žák se měl za úkol každý den na konci vyučování sám ohodnotit v 8 oblastech. Normálně si měl udělit známku od 1 do 5 s tím, že ostatní spolužáci tomuto hodnocení přihlíželi a řekli, zda s hodnocením souhlasí nebo ne a proč. Často spolužáci dokázali vytyčit nějaký problém, který se ten den udál a jejich spolužák nedokázal přijmout odpovědnost za jeho činy.

Osobně jsem nikdy neplánovala něco jako "veřejné linčování", ale po několika neúspěšných pokusech mi tohle přišlo jako nejlepší forma toho, jak žáka naučit přijmout zodpovědnost za své činy a otevřít mu oči v oblasti toho, že jeho činy ovlivňují i ostatní.

Takže pokud také řešíte "neřešitelný" problém, jak žáka donutit zamyslet se nad svými činy, přidávám jednoduchou hodnotící tabulku.

Samozřejmě, že tabulka je pro starší žáky, kteří si dokáží uvědomit vlastní chování a umí číst.

Info k tisku:
Velikost A4, orientace na výšku, černobíle, doporučuji zalaminovat - žák bude vypisovat fixem, každý den se smaže


Vaše Lenka 💙

8/04/2024

Angličtina - Shopping

 Ahojky všichni!

Neobvykle něco do angličtiny (ale dá se samozřejmě využít i v češtině 😉). Téma nakupování (shopping).

Set obsahuje:

  • 2 typy nákupních košíků
  • 72 kartiček - 24 zeleniny, 24 ovoce, 24 jiné potraviny a drogerie
  • 72 kartiček s českými a anglickými názvy (lze rozstříhat a mít tak zvlášť české a anglické názvy)
  • 6 tabulek na nákupní seznam
Jak se setem pracovat?
Možností je samozřejmě několik, přidám několik příkladů:
  1. Můžete jen tak nakupovat, říkat co chcete koupit a přidávat do košíků. Tuto činnost může celá třída dělat společně a tvořit tak 1 velký nákup (doporučuji u toho nákup zapisovat)
    př. - I want 1 carrot, 1 apple, 1 tomatoe and 1 cucumber.

  2. Dopředu dětem napsat seznam, co mají nakoupit a oni musí kartičky hledat (třeba někde na koberci, na chodbě,...  = forma běhacího diktátu).

  3. Rozdat dětem tabulky na nákupní seznam a náhodné kartičky. Jejich úkolem je zapsat nákupní seznam (co mají nakoupeno, kontrola ve dvojicích).

  4. Do dvojic dostanou 1 tabulku. Jeden z dvojice zapíše nákupní seznam, druhý z dvojice musí podle něj nakoupit. Po kontrole se vymění.

  5. Přiřazování kartiček s názvy k obrázkům.

  6. Sestavování seznamů pomocí kartiček s názvy (pro začátky, kdy se děti seznamují s novými názvy).

  7. Každý dostane tabulku. Na tabuli dáváte do košíku jednotlivé obrázky a děti podle toho zapisují seznam (forma diktátu). Kontrola společně nebo ve dvojicích.

Fantazii se meze nekladou, takže jak s nákupním setem naložíte vy je plně na vás 😉


Info k tisku:
Tisk na A4, nastavení v původním rozlišení, tisk na šířku, celkem 11 listů.
Doporučuji zalaminovat, tisk na kancelářský papír.

Laminaci doporučuji hlavně u nákupních seznamů - vypisovat fixou a setřít, lze používat několikrát dokola 😉















Vaše Lenka 💙