Stránky

8/18/2024

Sebehodnocení žáka v hodině - tabulka

 Ahojky všichni!

Se tam se stane, že máte ve třídě žáka, který vyrušuje, dělá co nemá, celkově narušuje chod hodiny atd.

I já narazila na takové žáky. Problém byl v tom, že po celkové analýze třídy (v třídnické hodině jsme dělali dotazníkové šetření) se zjistilo, že žákům samotným chování těchto žáků vadí a celkově začali žáci reagovat dosti podrážděně na jakýkoliv projev těchto žáků, ačkoliv jim bylo několikrát sděleno, že je nejlepší na ně nereagovat.

Problém byl v tom, že jeden z žáků si nebyl ani schopný uvědomit svoji vlastní chybu. Pokud byl přistižen při něčem, za co byl pokárán, vždy jsem se dozvěděla výmluvu "ale oni...", nikdy to nebylo "já", ačkoliv šlo opravdu o problém pouze daného žáka. 

Nakonec jsem byla nucena přistoupit k veřejnému hodnocení žáka. Žák se měl za úkol každý den na konci vyučování sám ohodnotit v 8 oblastech. Normálně si měl udělit známku od 1 do 5 s tím, že ostatní spolužáci tomuto hodnocení přihlíželi a řekli, zda s hodnocením souhlasí nebo ne a proč. Často spolužáci dokázali vytyčit nějaký problém, který se ten den udál a jejich spolužák nedokázal přijmout odpovědnost za jeho činy.

Osobně jsem nikdy neplánovala něco jako "veřejné linčování", ale po několika neúspěšných pokusech mi tohle přišlo jako nejlepší forma toho, jak žáka naučit přijmout zodpovědnost za své činy a otevřít mu oči v oblasti toho, že jeho činy ovlivňují i ostatní.

Takže pokud také řešíte "neřešitelný" problém, jak žáka donutit zamyslet se nad svými činy, přidávám jednoduchou hodnotící tabulku.

Samozřejmě, že tabulka je pro starší žáky, kteří si dokáží uvědomit vlastní chování a umí číst.

Info k tisku:
Velikost A4, orientace na výšku, černobíle, doporučuji zalaminovat - žák bude vypisovat fixem, každý den se smaže


Vaše Lenka 💙

Žádné komentáře:

Okomentovat