4/26/2020

Deníček ze zbytkového materiálu s japonským stehem

Ahojky všichni!

Doma se mi sešlo několik pomačkaných zbytků nařezaného balícího papíru, a tak jsem si říkala co s ním udělat. Vyhodit je ho škoda a pro papírové košíky momentálně nemám nikde užití. Jsem člověk, co vše má rád na papíře a věčně mu po ruce nějaký ten kus papíru chybí, tak jsem se rozhodla, že tyto zbytky baličáku přetvořím ve zbrusu nový deníček na poznámky a ukážu Vám, jak si ho i Vy můžete jednoduše vyrobit doma sami třeba ze zbytků papírů ze starých sešitů (já už takové doma mám) či s papírů, které jsou popsány jen z jedné strany, protože i ty se dokonale na poznámky hodí.

Budete potřebovat:

  • zbytky papírů
  • kus tvrdšího papíru
  • lepidlo (možná nebudete potřebovat, vysvětleno níže v postupu krok 3.)
  • nůžky (popřípadě pokud máte, tak i řezačku na papír - velmi usnadní práci)
  • pravítko
  • tužku
  • klipsy na papír či kolíčky na prádlo (prostě něco na uchycení)
  • nit (nějakou pevnější, doporučuji voskovanou nebo alespoň jako jsem využila já vyšívací nit na jeens, popř bavlnku)
  • jehlu do které protáhnete nit
  • šídlo či průbojník, čím uděláte díru do hoodně vrstev papíru

Postup:

Krok 1
Z jednoho kusu jakéhokoliv papíru co Vám právě přijde pod ruku (já osobně využila nějaký reklamní letáček, na fotku poté nějaký nepodařený kousek z tiskárny) si vytvořte šablonu, jak velký deníček chcete mít (narýsujte si na něj a vystřihněte obdélník s Vámi zvolenou délkou stran - můj deníček má rozměry 11x15 cm).

Krok 2
Na všechny papíry, které ve Vašem výsledném deníčku chcete mít si obkreslete šablonu a tu poté vystřihněte. Já to dělala tak, že jsem šablonu přiložila na 4 vrstvy papíru, vše jsem k sobě pevně přichytila klipy na papír a podle šablony papíry seřízla na řezačce na požadovanou velikost.
Je úplně na Vás, kolik vrstev papíru Váš deníček bude mít (můj deníček má 76 stran + desky).

Krok 3
Nyní si připravíme desky deníčku. Já nechala (u tohoto konkrétního) vepředu bez pevných desek a pevné desky dala jen jako zadní stranu.
Pokud se Vám podaří najít nějaký pěkný kus kartonu, který není nijak škaredý, nemusíte nijak upravovat. Já osobně použila karton z krabice od sušenek nebo rýže, tak jsem se rozhodla karton polepit balícím papírem, aby barevně ladil s deníčkem.

Krok 4
Všechny vrstvy papíru (budoucí deníček) i s deskami pořádně srovnejte (aby byly všechny papíry opravdu rovně a nikde nic nečouhalo) a přichyťte dohromady klipy na papír či kolíčky na prádlo. Takto si zajistíte, že se Vám papíry nerozletí a vše bude opravdu pasovat na sebe.

Krok 5
Nyní znovu vezměte do ruky šablonu. Na kraj šablony si narýsujte body, kde by měly být dírky na svázání deníčku. Musíte se rozmyslet, kolik děr chcete v deníčku mít a jak daleko od hřbetu je chcete mít (jaká bude hloubka hřbetu). Já osobně zvolila 4 dírky vzdálené 1,5cm od hřbetu.

Krok 6
Šablonu přicvakněte ke zbytku deníčku a v místech, kde jste si vyznačili dírky je pomocí šídla nebo průbojníku vytvořte. Dírky musí bát dostatečně velké na to, aby se jimi dala provléknout několikrát po sobě jehla.



Krok 7
A teď už se jde na samotné šití. Podle velikosti deníčku si do jehly navlečte dostatečně dlouhou nit, doporučuji min. 80-100cm.
Tak a teď jak na japonský steh:
  1. Deníček si otočte hřbetem k sobě. Nezapomeňte před šitím oddělat šablonu!
  2. V nějaké vrstvě deníčku (píšu nějaké protože to nemusí být přesná polovina píchněte jehlou do druhé dírky směrem nahoru (k titulní stránce deníčku).
  3. Jehlu i nit provlečte. Konec nitě nechtě dlouhý alespoň 10-15cm tak, aby se dal zauzlovat. Tento konec nitě vložte dovnitř do deníčku, nesmí Vám trčet z hřbetu ven!!
    Konec nitě nesmí trčet ven!
  4. Nyní jehlou píchněte zespodu do druhé dírky, protáhněte a mírně utáhněte (netahejte silou, abyste si nit z dírky celou nevyvlékli a nemuseli začínat znovu).
  5. Nyní jehlu píchněte ze shora do třetí dírky a protáhněte.
  6. Nyní znovu píchněte jehlu do třetí dírky shora dolů, protáhněte a pořádně utáhněte.
  7. Teď jehla poputuje zespodu do čtvrté dírky. Opět protáhnout a utahovat, což teď bude potřeba u všech následujících stehů.
  8. Ještě jednou čtvrtá dírka zespodu nahoru.
  9. Nyní ještě jednou do té stejné čtvrté dírky zespodu nahoru, avšak nit veďte krajem (po boční straně (viz foto)
  10. Od teď se budeme vracet, píchneme tedy do třetí dírky ze shora dolů.
  11. Teď vezmeme druhou dírku zespodu nahoru.
  12. Nyní půjdeme do první dírky ze shora dolů.
  13. Ještě jednou protáhněte jehlu s nití první dírkou ze shora dolů.
  14. Naposledy protáhněte první dírkou seshora dolů, nyní však nit veďte krajem (stejně jako u poslední čtvrté dírky).
  15. Poslední steh vedeme do druhé dírky zespodu nahoru, ale pozor! Nyní neprotahujete jehlu celou dírkou (tedy všemi listy deníčku), ale jen tolika listy, abyste se dostali k místu, kde jste začínali (tedy Vaším úkolem je najít místo, kde je konec Vaší nitě)


  16. Konce nití pevně zauzlujte a nit zastřihněte.

Tak a deníček je hotový!
Nyní už stačí jen vymyslet co do něj psát/kreslit 😊

Recyklaci zdar!
Vaše Lenka 💙

Prosím o dodržování autorských práv !!!Pokud chcete fotky či text někam kopírovat dovolte se autora (tím myslím samozřejmě sebe) a u zkopírovaného uveďte citaci, také bych byla ráda, kdybyste mi poté dali vědět, kde se mé příspěvky nachází !!!

Žádné komentáře:

Okomentovat