9/15/2019

Barevné pigmenty v kuchyni aneb Když chcete malovat a nemáte čím

Ahojky všichni!

Již před nějakou dobou jsem viděla spoustu krásných obrázků namalovaných přírodními pigmenty a hrozně dlouho jsem to chtěla taky vyzkoušet, tak jsem se rozhodla, že prohrabu všechny skříňky v kuchyni, zapojím fantazii a vyzkouším pro Vás některé z pigmentů, protože ne vše chytá na papír pěkně a stejně tak ne vše má ve výsledku pěknou barvu.

Já osobně jsem si nejvíce oblíbila čerstvě namletou zrnkovou kávu a černý čaj☕. Ačkoliv nejsem příznivcem pytlíkových čajů, při práci s dětmi jsou výborné, jelikož se s nimi dobře manipuluje a práce je taková čistější. Oba tyto zmíněné nápoje stačí před malbou uvařit jako silný nálev (tzn. že je zalijete malým množstvím vody). Mě osobně se velmi líbí "mapy", které na papíře zanechávají, proto před použitím kávy jsem papír navlhčila čistou vodou a poté kávu kapala na papír (kapky kávy se na navlhčeném papíře rozpíjí). Sáčkový čaj stačí ťupat na papír a dosáhnete podobného výsledku. Mě osobně se velmi líbí dětské mapy pokladů, které jsou vytvořené touto technikou (papír zabarvený čajem a na něm kresby cesty za pokladem).

Kávová mandala
V hrníčku zrnková káva,
v keramických miskách uprostřed - paprika, kurkuma, matcha,
ve skleněné misce kari a v arganitové misce kakao


Další pigmenty, které se mi osvědčili jsou:
  • kurkuma - krásná jasně žlutá barva
  • kari - taková okrová barva
  • sladká paprika - taková tmavší oranžová barva s nádechem do hněda
  • kakao 🍫- nádherně sytá hnědá barva
  • matcha 🍵- krásná sytá zelená

Do sypkých pigmentů doporučuji nalít jen velmi malé množství vody, rozmíchat na kašičku a poté dolít opět velmi malým množstvím vody. Tímto způsobem Vám vznikne něco jako vodovky. Pokud chcete předejít tomu, abyste měli nerozpuštěné suroviny ve Vaší kresbě, doporučuji barvu přecedit přes plátýnko, ale není to nezbytné, neboť po zaschnutí jde pigment z papíru lehce oklepat/setřít kapesníkem.

Zaschnuté pigmenty
Papír, ze kterého jsem setřela zaschnuté částečky

Suché pigmenty můžete také využít jako křídové pastely, tudíž je můžete nasucho roztírat po papíře, ale jejich pigment nebude až tak sytý.

Já osobně jsem si oblíbila barvení papíru stříkanou technikou (zkrátka pokapu papír různými barvami), na který po uschnutí dokresluji detaily.

Pokud chcete experimentovat, můžete zkusit využít i tekutých pigmentů, jako jsou třeba:
  • sójová omáčka nebo Maggi
  • červené víno
Sirupy, oleje, likéry a podobné věci nedoporučuji, protože lepí či zanechávají nechtěný filtr na papíru, takže s Vaší prací již nelze nijak jinak pracovat.

Tak co, vyzkoušíte i Vy kresbu přírodními pigmenty, které máte běžně v kuchyni?
Příště se můžeme pustit do pigmentů, které nalezneme na procházce venku 😉

vaše Lenka 💙

Prosím o dodržování autorských práv !!!Pokud chcete fotky či text někam kopírovat dovolte se autora (tím myslím samozřejmě sebe) a u zkopírovaného uveďte citaci, také bych byla ráda, kdybyste mi poté dali vědět, kde se mé příspěvky nachází !!!

Žádné komentáře:

Okomentovat