12/08/2019

Slaměný ornament

Ahojky všichni!
Dnes tu mám pro Vás další návod na tvoření s přírodním materiálem. Opět jsem se rozhodla pro tradiční tvoření ze slámy, které je pro naši oblast Hané, kde žiju, dost typické. Jako správný miniaturista jsem se rozhodla konečně taky vyzkoušet tu naši tradiční techniku zdobení slámou, která se nejčastěji používá o Velikonocích na kraslice, avšak ani o Vánocích neztrácí své kouzlo (tak jak Vy budete ztrácet nervy při tvoření).
Já se v článku rozhodla pro úplný minimalismus, a proto jsem vybrala zdobení lůžka na náhrdelník. Je samozřejmě úplně na Vás, co za předmět ke zdobení si vyberete Vy. Věřte, že i vánoční ozdoby (baňky) na stromeček se slaměným ornamentem (krajkou) budou vypadat luxusně a jedinečně.
moje 2 přívěsky s ornamentem hvězdičky
Budete potřebovat:
  • pěknou slámu (nejčastěji se využívá ječná, protože je měkká a poddajná, já bohužel měla k dispozici jen pšeničnou a práce s ní byla opravdu otřesná 😅)
  • misku s vodou
  • nůžky (malé a ostré, nejlépe manikúrní)
  • lepidlo (starý známý Herkules)
  • párátko
  • špendlík nebo pinzetu (na umístění kousku na správné místo)
  • předmět, který ornamentem budete zdobit (nebo papír, pokud budete chtít dělat přání)
  • něco na zafixování hotového díla (zcela na Vás, vysvětluji na konci článku)
  • žehličku + pečicí papír (pouze v případě, že se slámou chcete pracovat hned a nechce se Vám čekat, pokud se však rozhodnete pro pomalejší a přírodnější verzi, pak potřebovat nebudete - lépe viz níže)
Před samotnou tvorbou Vás musím upozornit, že můj postup výroby není zcela tradiční (naše babičky rozhodně slámu nežehlily), avšak co se týká času a kvality práce (pracovních podmínek), tak mi přijde nejvhodnější. Pokud slámu nechcete žehlit, můžete s ní pracovat tak, jak je, akorát se Vám bude možná trošku kroutit (musíte ji opravdu dobře zploštit nějakým tupým předmětem) nebo ji můžete dát nechat vylisovat (avšak tato metoda je časově zbytečně dlouhá a náročná, ale s rovnou slámou se opravdu pracuje lépe).

Postup:
Krok 1
Stébla slámy si namočíme do misky s vodou. Nejlépe necháme přes noc.

Krok 2
Stébla jemně vysušte a podélně rozřízněte.

Krok 3
Stéblo rozložte mezi 2 kusy pečícího papíru a pomocí žehličky stéblo vyžehlete, aby bylo rovné.
rozložení slámy mezi pečící papíry
vyžehlená sláma
Krok 4
Z takto připravených stébel vystřihujte pomocí malých nůžek Vámi vybrané tvary (nejčastěji kosočtverce). To, že Vám nepůjdou vystříhat stejně velké tvary vůbec nevadí, ve výsledku je to krásné tak či tak, nejsme profesionální umělci 😉
je to opravdu piplačka...
Krok 5
Připravte si Váš podklad pro lepení slámy. V mém případě je to lůžko na náhrdelník, do kterého jsem vlepila barevný papír. Pokud budete chtít lepit na plast nebo něco podobného, podklad si předem odmastěte a vyberte vhodné lepidlo, které na něm bude držet.
Krok 6
Někam bokem (třeba na kus papíru) si kápněte trochu lepidla. Nyní vždy vezměte kousek, který chcete nalepit (já si pomohla špendlíkem, vždy jsem kousek napíchla na špendlík) a přilepte ho na místo, které jste si předem polepili (párátko namočte do kaňky  lepidla a ťupněte na místo, kam chcete daný kousek nalepit). Mějte na paměti, že lepidla sice musí být dostatek na to, aby sláma držela na podkladu, avšak ne tolik, aby při nalepení lepidlo zpoza slámy vyteklo.
pro porovnání, jak velké je lůžko a špendlík (obyčejný krejčovský)
Krok 7
Jakmile budete mít celý výtvor hotový, musíte jej něčím zafixovat. Samozřejmě, že zde záleží hlavně na materiálu, který jste použili jako podklad. Já se rozhodla můj obrazec zalít křišťálovou pryskyřicí. Slaměné kraslice se fixují bezbarvým lakem. Papír můžete zalaminovat atd. Samozřejmě, že pokud vytváříte třeba přáníčko, které budete předávat z ruky do ruky, tak zde fixace není nutná.
přívěsek s ornamentem zalitý v křišťálové pryskyřici
A máme hotovo!
Teď už se stačí jen pochlubit se světu!

Příjemné tvoření,
Vaše Lenka💙

Prosím o dodržování autorských práv !!!Pokud chcete fotky či text někam kopírovat dovolte se autora (tím myslím samozřejmě sebe) a u zkopírovaného uveďte citaci, také bych byla ráda, kdybyste mi poté dali vědět, kde se mé příspěvky nachází !!!

Žádné komentáře:

Okomentovat