10/27/2024

Svatý Martin - Čtecí karty + pracovní čtecí list + rohlíky

 Ahojky všichni!

Přijíždí svatý Martin! Je třeba se připravit 😉
Přidávám čtecí karty (převzatý a upravený článek - originál) s kartami s otázkami a s pracovním listem do kterého se zapisují správné odpovědi.

Moje děti dostaly za odměnu po splnění svatomartinský rohlíček (plněný ořechy či mákem - dle alergií!).

Do matiky se vám pak skvěle budou hodit rohlíčky. Já si jich vytiskla a zalaminovala 6 A4 = 3 rohlíků. Ze zadní strany jsem nalepila samolepicí magnetickou pásku a používala jsem ke znázornění zlomků (množství z celku). Např.: Plný plech obsahuje 4x4 rohlíky = 16 rohlíků. 1 rohlík = 1/16 celku (celého plechu). 4 rohlíky = 1/4 celku.













Pracovní list:



Svatomartinské rohlíky:



Tak ať Martin dojede na bílém koni! 
     vaše Lenka 💙

8/18/2024

Sebehodnocení žáka v hodině - tabulka

 Ahojky všichni!

Se tam se stane, že máte ve třídě žáka, který vyrušuje, dělá co nemá, celkově narušuje chod hodiny atd.

I já narazila na takové žáky. Problém byl v tom, že po celkové analýze třídy (v třídnické hodině jsme dělali dotazníkové šetření) se zjistilo, že žákům samotným chování těchto žáků vadí a celkově začali žáci reagovat dosti podrážděně na jakýkoliv projev těchto žáků, ačkoliv jim bylo několikrát sděleno, že je nejlepší na ně nereagovat.

Problém byl v tom, že jeden z žáků si nebyl ani schopný uvědomit svoji vlastní chybu. Pokud byl přistižen při něčem, za co byl pokárán, vždy jsem se dozvěděla výmluvu "ale oni...", nikdy to nebylo "já", ačkoliv šlo opravdu o problém pouze daného žáka. 

Nakonec jsem byla nucena přistoupit k veřejnému hodnocení žáka. Žák se měl za úkol každý den na konci vyučování sám ohodnotit v 8 oblastech. Normálně si měl udělit známku od 1 do 5 s tím, že ostatní spolužáci tomuto hodnocení přihlíželi a řekli, zda s hodnocením souhlasí nebo ne a proč. Často spolužáci dokázali vytyčit nějaký problém, který se ten den udál a jejich spolužák nedokázal přijmout odpovědnost za jeho činy.

Osobně jsem nikdy neplánovala něco jako "veřejné linčování", ale po několika neúspěšných pokusech mi tohle přišlo jako nejlepší forma toho, jak žáka naučit přijmout zodpovědnost za své činy a otevřít mu oči v oblasti toho, že jeho činy ovlivňují i ostatní.

Takže pokud také řešíte "neřešitelný" problém, jak žáka donutit zamyslet se nad svými činy, přidávám jednoduchou hodnotící tabulku.

Samozřejmě, že tabulka je pro starší žáky, kteří si dokáží uvědomit vlastní chování a umí číst.

Info k tisku:
Velikost A4, orientace na výšku, černobíle, doporučuji zalaminovat - žák bude vypisovat fixem, každý den se smaže


Vaše Lenka 💙

8/04/2024

Angličtina - Shopping

 Ahojky všichni!

Neobvykle něco do angličtiny (ale dá se samozřejmě využít i v češtině 😉). Téma nakupování (shopping).

Set obsahuje:

  • 2 typy nákupních košíků
  • 72 kartiček - 24 zeleniny, 24 ovoce, 24 jiné potraviny a drogerie
  • 72 kartiček s českými a anglickými názvy (lze rozstříhat a mít tak zvlášť české a anglické názvy)
  • 6 tabulek na nákupní seznam
Jak se setem pracovat?
Možností je samozřejmě několik, přidám několik příkladů:
  1. Můžete jen tak nakupovat, říkat co chcete koupit a přidávat do košíků. Tuto činnost může celá třída dělat společně a tvořit tak 1 velký nákup (doporučuji u toho nákup zapisovat)
    př. - I want 1 carrot, 1 apple, 1 tomatoe and 1 cucumber.

  2. Dopředu dětem napsat seznam, co mají nakoupit a oni musí kartičky hledat (třeba někde na koberci, na chodbě,...  = forma běhacího diktátu).

  3. Rozdat dětem tabulky na nákupní seznam a náhodné kartičky. Jejich úkolem je zapsat nákupní seznam (co mají nakoupeno, kontrola ve dvojicích).

  4. Do dvojic dostanou 1 tabulku. Jeden z dvojice zapíše nákupní seznam, druhý z dvojice musí podle něj nakoupit. Po kontrole se vymění.

  5. Přiřazování kartiček s názvy k obrázkům.

  6. Sestavování seznamů pomocí kartiček s názvy (pro začátky, kdy se děti seznamují s novými názvy).

  7. Každý dostane tabulku. Na tabuli dáváte do košíku jednotlivé obrázky a děti podle toho zapisují seznam (forma diktátu). Kontrola společně nebo ve dvojicích.

Fantazii se meze nekladou, takže jak s nákupním setem naložíte vy je plně na vás 😉


Info k tisku:
Tisk na A4, nastavení v původním rozlišení, tisk na šířku, celkem 11 listů.
Doporučuji zalaminovat, tisk na kancelářský papír.

Laminaci doporučuji hlavně u nákupních seznamů - vypisovat fixou a setřít, lze používat několikrát dokola 😉















Vaše Lenka 💙


7/21/2024

Taháky do kapsy - Záložky - Předpony S-, Z-, VZ-

Ahojky všichni!


Přidávám další verzi záložek, opět pro starší žáky s tematikou pravidel psaní předpon S-, Z-, VZ-, které jsou problematické i u dospělých 😉. Záložky v levé části obsahují několik vybraných slov (příkladů), jak předložka S-/Z- dokáže ovlivnit význam slova. V pravé části pak vysvětlení (pravidla), kde psát kterou předložku.

Info k tisku:
Tisk na A4, na výšku, nastavení v původní velikosti, nejlepší kvalita tisku (netiskněte na úsporné, je možné, že nepůjde přečíst text)
Pokud chcete laminovat (doporučuji!) - tisk na obyčejný kancelářský papír.
1 papír obsahuje 5 záložek.


Vaše Lenka 💙

7/07/2024

Taháky do kapsy - Záložka - Převody jednotek

Ahojky všichni!

Přidávám další verzi záložek, tentokrát pro starší žáky (4. - 5. třída) s tematikou převodů jednotek.

Obsahuje převody jednotek:

  • délky
  • obsahu
  • objemu
  • hmotnosti
  • času
Info k tisku:
Tisk na A4, na výšku, nastavení v původní velikosti, nejlepší kvalita tisku (netiskněte na úsporné, je možné, že nepůjde přečíst text)
Pokud chcete laminovat (doporučuji!) - tisk na obyčejný kancelářský papír.
1 papír obsahuje 5 záložek


Vaše Lenka 💙




6/23/2024

Záložky pro prvňáčky - abeceda

 Ahojky všichni!

S přípravou na prvňáčky začínáme pozvolna. Malé záložky s kompletní českou abecedou ve všech 4 tvarech písma.
Doporučuji vystřihnout (doporučuji spíše řezačku), zalaminovat a znovu rozstříhat.

Nabízím barevnou i černobílou verzi (pokud by někomu barevný podklad vadil).

Velikost papíru A4, jednostranný tisk, barevně.
1 kopie = 8 záložek

A teď hurá na prázdniny!
Vaše Lenka 💙

4/14/2024

Hra "Já mám..." - hudební nástroje

 Ahojky všichni!

Po velmi dlouhé době nějaký ten materiál do hudební výchovy. Tentokrát poslední dobou velice oblíbená hra "já mám...". 

Princip hry je snadný, děti si rozdají kartičky a vybrané dítě začne. Podívá se na svoji kartičku, co je na ní za obrázek. Následně řekne: "Já mám..." a doplní co vidí na obrázku své kartičky. Následně přečte, co hledá (na spodu kartičky "Kdo má..."). Dítě, které má na obrázku danou věc pokračuje: "Já mám... Kdo má..."

Set obsahuje 50 kartiček různých hudebních nástrojů (5xA4, 1 A4 = 10 kartiček). Kartičky doporučuji zalaminovat pro delší životnost.

Kartičky jsou vytvořeny v programu Canva.

Věková náročnost: pro 3. třídu a výš





Přeji příjemnou zábavu při výuce hrou 😉

Lenka 💙

3/31/2024

Den Země - Pracovní sešit

 Ahojky všichni!

Chcete, aby se vaši žáci zamysleli nad stopou, kterou po sobě na Zemi zanechávají? Připravila jsem "pracovní sešit", který donutí děti zamyslet se nad touto problematikou. Pracovní sešit má 3 strany. Já vytiskla dětem na A4 (jednostranně) a sešila dohromady jako sešit. Sešit obsahuje 12 otázek a je třeba je plnit během jednoho celého dne (práce na víkend/prázdniny).
Moji žáci do práce zapojili i rodinné příslušníky či si práci protáhli na více dnů.
Pracovní sešit vznikl v rámci ekologicky zaměřeného měsíce dubna.





Krásné oslavy dne Země!
     vaše Lenka 💙